MIN ÄNGEL - MIN PAPPA

6 NOVEMBER 2009
 MIN ÄNGEL – MIN PAPPA

Den här dagen för tre år, 7 månader och 20 dagar sen, var den utan tvekan absolut värsta dagen i mitt liv. Då förändrades allt, mitt liv fick en annan mening, och ett annat perspektiv. Ett helt nytt liv startades för mig. Den här dagen, förlorade jag min älskade pappa.

Den här kvällen, den 17 mars 2006, var till en början en helt vanlig kväll. Jag var bara 12 år gammal, men jag minns den så väl. Jag, mamma, morbror Micke, och mammas sambo Micke satt hemma i vardagsrummet och kollade på TV. Helt plötsligt knackar det på dörren, jag springer upp från soffan och öppnar dörren. Framför mig står två väldigt långa män i uniform, och utanför på gatan står en polisbil. Jag drar min blick uppåt mot männens ansikten, och en av dom säger:
- Hej, vi är från Polisen i Uppsala, är din mor Susanna hemma?
- Ja, visst är hon det, svarade jag med en darrig och orolig röst, och ropade på min mamma.

 Min första tanke var att dom hade kommit på min bror och hans nedladdningar av filmer och musik. Mamma gick ut i hallen och bad mig gå och sätta mig på soffan igen. Hon gick utanför dörren med dom främmande männen och stängde dörren bakom sig. Efter ett tag kom dom in igen, mor hade gråtit, det syntes. Hon var helt röd i ögonen. Hon ropade på min bror, Joakim. Men han satt och spelade och skrek att f** inte skulle komma ut.

Min bror har allvarliga aggressionsproblem. Återigen fick jag tankar om hans nedladdningar. Efter ett tag och många övertalningar kom han ut, satte sig på soffkanten och såg riktig arg ut. Mor satte sig brevid mig i soffan och så sa hon:
- Poliserna har något att berätta för oss... Hon hade den där rädda & oroliga rösten, och hennes röst skakade lite när hon sa det. Jag undrade vad dom hade pratat om där ute. Jag vart rädd.

Där, där kom dom, orden, dom sista orden ett barn vill höra. Åh nej! Det var inte sant, jag kunde inte tro dom, det fick bara inte vara sant! Det sved och stack i hjärtat, ont gjorde det, så fruktansvärt ont. Jag har nog aldrig haft så ont förut. Det vi fick höra, det som poliserna kom för att berätta för oss, var att min pappa hade gått bort tidigare den dagen. Han levde inte längre. Jag trodde dom inte, jag vägrade tro dom. Det här var bara en mardröm, det fick för allt i världen inte vara sant!! Jag önskade att min syster var hemma, hon och jag står varandra så otroligt nära, och just då hade jag verkligen behövt henne.

Dom berättade vad dom visste än så länge, men dom kunde inte säga så mycket för det visste dom inte än, det dom visste för tillfället var att han i alla fall inte hade blivit mördad. Det var under utredning och pappa låg på obduktion, vi skulle få veta så snarast som möjligt vad som hade hänt. Min bror sprang in på sitt rum igen, han hade inte sagt ett ord. Han drog igen dörren med en otrolig smäll efter sig. Man kunde höra hur han slog och sparkade i väggen. Telefonen ringde. Jag svarade, och på andra sidan luren hörde jag min halvt gråtande farmor. Vi pratade en kort stund om det som nyligen hade inträffat vårat liv, men ingen av oss orkade egentligen prata om saken just då.Jag gick in till min bror, medan mor ringde till min syster som var hos en vän i Jakobsberg. Våran granne åkte och hämtade Johanna.

 

Den kvällen kunde jag inte sova själv i mitt rum, så jag la en madrass i vardagsrummet, där mamma sov. När vi skulle sova, så hände det något som jag aldrig kommer att glömma... Jag skulle precis lägga mig, lampan brevid madrassen släcktes. Mamma sa åt mig att tända igen, och jag svarade henne med att det inte var jag som släckte. Jag blev genast väldigt rädd, och precis då tändes lampan igen. Jag frågade mamma med en upprörd röst:
- Vad är det som händer?! Någon sekund efter det innan mamma hann svara mig så släcktes lampan igen.
Mor sa till mig med en lugn och avslappnad röst:
- Jag tror att det är din pappa som är här, Amanda, han säger god natt, på sitt vis, för en sista gång.Hennes lugn vällde även mig, och jag kunde slappna av, jag la en mjuk och lättad suck och viskade:
- God natt min älskade pappa, vi ses igen.

Över tre år har nu gått, inte en dag går att jag tänker på honom eller saknar honom. Idag har jag accepterat att min pappa inte längre finns i min värld, jag vill inte acceptera det, men jag har fått lov, jag måste acceptera för jag har inget annat val.
Det finns ingenting vi kan göra, jag och mina syskon. Vi lär oss att leva med det och samtidigt har den ständiga rädslan att bli föräldralös. Jag har på den här färden lärt mig att älska min mamma mer och jag vill inte släppa taget om henne när hon åker iväg, rädd för att något ska hända henne. Jag skulle inte kunna hantera eller gå igenom en till sådan här sak.


Jag saknar min pappa, självklart gör jag det, obeskrivligt, fruktansvärt mycket.
Dom här tre åren har gått väldigt fort och mycket har hänt, jag hade kunnat avrunda det som om jag har blivit en otroligt stark människa, psykiskt. Men självklart brister det för mig ibland, jag gråter tills min luft tar slut och jag får svårt att andas, jag går igenom alla bilder och blir panikslagen. Själva tanken, och att veta att man inte längre har en far att ty sig till är hemskt. Någon som inte vet hur det känns, kan omöjligt föreställa sig hur det känns att ha en barndom och uppväxt utan en far vid sin sida, det är svårt, otroligt svårt.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Starkt av dig att skriva detta.. Ryser och får tårar i ögonen när jag läste.. Kommer to.m ihåg när allt hände... De är sjukt att saker verkligen kan ändras på en sekund. Man ska verkligen tala om för de man tkr om att man verkligen gör det. Och ja, att man visar att man älskar dem. Var på g att förlora en av mina närmaste personer i höstas.. Samma sak där, kom bara som en vägg rakt upp i ansiktet. "tur" var det att personen bara blev grovt medvetlös men klarade sig tackolov. Men. Kan inte förstå din smärta, förlorat sin pappa. Sitt köt & blod.

Tycker ni är starka, att ni förösker & framför allt att ni orkar!!

Förlåt för det milslånga kommentaren..

kram

2009-11-06 @ 19:14:07
Postat av: Maallaan

Åh..amanda,jag ryser när jag läser och tårarna rinner,usch och fy vad hemskt! du är så jävla stark,vet du det? så jävla stark, att du klarar det! du är otrolig, du är en ängel Amanda Vikner!

Jag ryser verkligen i heela kroppen när jag läser det här! Att förlora en så älskad familjemedlem,åh,nej usch,det absolut värsta som finns!

jag känner precis samma för min pappa,när han åker vill jag inte släppa,är oxå väldigt rädd för att bli föräldralös,det är en så otäck känsla, men amanda,vet du,du har en massa vänner som älskar dig och alltid finns där,visst är det så?

Du och din familj är otroligt starka!

Keep on be strong, du vet vart du har mig? Amanda,jag finns alltid för dig vetdu! <3

Kram på dig!<3

2009-11-06 @ 21:47:47
URL: http://cocacolan.blogg.se/
Postat av: Maria

riktigt fint skrivet amanda, du är otroligt stark! glöm aldrig det.

ta hand om dig <3

2009-11-07 @ 21:57:03
URL: http://marrajjaa.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej gumman!

Har suttit här och kollat igenom din blogg, men fastnande när jag läste det här inlägget. Jag kommer ihåg den dagen jag själv, eftersom Johanna var med mig den dagen på en fest och min pappa kom och hämtade henne för att släppa av henne någonstans kommer jag ihåg. Jag tror jag aldrig sagt det här till dig men jag tycker det är väldigt starkt av dig att skriva ner allt detta! Tänker på er lite då och då och undrar hur det går för er alla, du får hälsa dina syster och mor från mig och jag hoppas ni mår bra. Många kramar Elin

2010-01-11 @ 22:52:48
URL: http://elinens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0