horsemanship med joe

i helgen var jag i djura hos anders.
och anders syster, lina, tränar horsemanship med sin häst, och hon visade mig lite tips och tricks. jag fick låna hennes repgrimma med mig hem, så jag tränade jag lite horsemanship med joe idag.
har tyvärr inga bilder, men har tagit en bild från google till er som inte vet vad en repgrimma är & lite fakta för att ni ska förstå vad man har den till.

"En repgrimma är smal och rund, med en liten tryckyta mot hästens nosrygg och nacke, den har dessutom knutar som ger punkttryck mot delar på hästens huvud, knutarna som hamnar strax under hästens kindben är dom som ger mest effekt, förutsatt att grimman sitter korrekt på hästens huvud."
.
.
träningen gick bra.
det var nästan som att joe hade gjort det förut. (fast jag vet att han inte har det.)
han förstod på en gång (nästan) vad jag menade, och han lärde sig väldigt fort.
det jag tränade var:
* ryggning på kommando
* flyta baken genom att jag knäpper med fingrarna när jag står brevid honom
* skritta, och när jag stannar ska han tvärnita samtidigt som mig.
- ryggningen gick sådär, 
först tränade jag så att jag ställde med bredvid honom och jag följde med honom när han backade.
efter det så ställde jag mig framför honom "skakade" jag på repet och gick mot honom så att han backade.
han skötte sig helt okej och jag är nöjd över den träningen.
- flytta baken gick bättre med vänster än med höger.
jag ställde mig på sidan av honom, smackade och knäppte med fingarna och visade honom med handen att han skulle flytta rumpan. det gick väldigt bra, förvånandsvärt bra faktiskt. han kändes bättre att flytta på vänster sida än åt höger.
- skritta & stanna när jag stannar har vi tränat på litegrann innan så det var något vi båda kunde. det gick helt okej och jag kände mig nöjd med det han åstadkom innan joe tappade tåladmodet och ville göra något annat.
'
'
'
Joe skötte sig väldigt bra idag, han är den typen av häst som tröttnar väldigt fort. han har en extremt kort stubin men han höll ut ett tag idag, enda tills jag hade slut på idéer faktiskt. tror att vi höll på ungefär en halvtimme sen satte jag på sadeln och sprang ut i skogen för att ponny skulle få av sig energi så att han inte blir helt jävla ohanterlig imorgon.
Tack Lina för all hjälp, det här kan jag och Joe verkligen komma att behöva!

Kommentarer
Postat av: Micke

Sweet !



En repgrimma, det ska jag banne mig testa på Tundra.

Kan ju inte bli annat än succe ! :o)



//Micke.

2010-05-26 @ 10:27:19
Postat av: amanda

haha, det kanske vore nåt! kan vara värt ett försök! ;)

kram

2010-05-26 @ 15:07:40
URL: http://avikner.blogg.se/
Postat av: Lina !

Vad roligt att du försöker med honom, ni kommer lyckas jätte bra ! (: en grej som jag säkert ha sagt( låt honom aldrig äta med repgrimma !) (; om jag inte redan har sagt de! :)

2010-05-27 @ 13:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0